Ons aanbod

Kwartiermakers

Kwartiermakers is een initiatief van Willewete om vrij lezen op basisscholen aan te moedigen: scholen die zich bij het project aansluiten, maken zich sterk om iedere leerling iedere dag vijftien minuten te laten lezen.

Waarom? Omdat dit een effectieve en leuke manier is om de leesvaardigheid, woordenschat én schoolprestaties van kinderen te verbeteren.

We stapten eind 2016 in dit project en volgden de bijhorende navormingen. Na drie schooljaren zou er een leesgewoonte moeten ontstaan. Het gunstig effect van lezen is pas als dit over een langere periode loopt, daarom is hiermee stoppen geen optie. 

Wat houdt het in? 

  • We lezen elke dag een kwartier, 5 dagen per week. 
  • Iedereen leest, ook de leerkracht.
  • Een opvolgsysteem met een leeskapitein, stickers, posters. 
  • Ouders worden op de hoogte gebracht via nieuwsbrieven, sociale media, Libosgazet, weekbriefje leerkracht. 
  • De leerkracht, ouders en vrienden spelen een belangrijke rol bij het stimuleren van het lezen.
  • Onze boekenjuf volgt blijvende navorming en deelt met de andere leerkrachten tips en initiatieven (zoals poëzieontbijt, gedichtenbundel, slingerlezen, voorleesweek, jeugdboekenmaand, ...).
  • Leerlingen lezen volgens hun interesses. Dit moet niet altijd op hun niveau zijn. 
  • Vóór het lezen komt het voorlezen. Bij jonge kinderen, maar ook bij oudere kinderen. 
  • Een rijke, gevarieerde boekenhoek in elke klas. 
  • We werken samen met de bibliotheek. 
  • We bieden alternatieven voor boekbespreking aan zoals boekenbeurs, auteur in de kijker, blind date met een boek, ..., waarbij de leerlingen creatief aan de slag gaan en met elkaar communiceren over boeken. 
  • Kwartierlezen plannen we liefst in na de speeltijd of net na de middag. Lezen brengt rust en kan soms het ergste van een ruzie op de speelplaats counteren. 
  • We bevragen onze leerlingen naar hun leesinteresses en leesplezier. 

Wist je dat onze school reeds in de prijzen viel met enkele van onze leesinitiatieven? 

Wist je dat enkele auteurs reageerden op onze berichten i.v.m. lezen op sociale media? 

Wist je dat onze leerkrachten zich verkleedden in een boekenpersonage? 

Juffen verkleed in een boekenpersonage